A-1. Aut/Granice pola.
Aut wyznaczają białe paliki lub biała linia, wewnętrzna krawędź murku gabionowego (dołek 1)
lub siatka ogradzająca pole na całej długości. Siatka oraz paliki są integralną częścią pola.
Piłka znajdująca się poza siatką jest piłką autową.
A-4. Auty wewnętrzne
Białe paliki lub biała linia podczas gry na dołku 7 (po prawej stronie dołka) oraz białe paliki lub
biała linia podczas gry na dołku 18 (po lewej stronie dołka) określają aut wewnętrzny.
Paliki te są obiektami granicznymi wyłącznie podczas gry na dołkach 7 oraz 18, dla wszystkich
pozostałych dołków są one sztucznymi utrudnieniami nieruchomymi.
Piłka leżąca na lub poza drogą pomiędzy dołkami 16 i 17 jest piłką autową, nawet jeżeli
znajduje się na innym dołku w drugiej części pola
B-1. Obszary kary.
Czerwone obszary kary za greenem dołka 3, po prawej stronie dołka 8, po prawej stronie dołka 14 oraz po prawej stronie greenu i za greenem dołka 18 dochodzą do granicy pola (siatka ogrodzeniowa). Piłka przechodząca przez te obszary leżąca poza siatką dla tych dołków jest piłką autową.
D-4. Zakaz gry z fringe niewłaściwego greenu
+2 |
Grając rundę turniejową bądź treningową na polu RKG&CC gracz musi wziąć uwolnienie zgodnie z regułą 13.1f gdy jego piłka zatrzyma się na niewłaściwych grenach. Obszar uwolnienia dla niewłaściwego greenu jest powiększony o obszar fringe do długości dwóch kijów licząc od granicy niewłaściwego putting greenu.
E-1. Strefa dropowania.
+1 |
Jeżeli piłka jest w czerwonym obszarze kary pomiędzy tee i greenem dołka 15 to gracz ma następujące opcje uwolnienia, każda z jednym punktem kary:
– uwolnienie zgodnie z regułą 17.1
– skorzystać ze strefy dropowania oznaczonej białą linią po lewej stronie stawu.
Strefa dropowania jest obszarem dropowania zgodnie z regułą 14.3.
E-3. * Preferowane położenie (Preferred Lies/ Pick&Place)
W obszarze głównym przyciętym do wysokości fairway lub niższym gracz może wziąć uwolnienie bez kary kładąc piłkę oryginalną lub inną w odległości do długości scorecard (papierowej karty wyników którą zawodnik otrzymał na starcie) od miejsca odniesienia.
*Reguła obowiązuje jedynie w przypadku niekorzystnych warunków na polu i będzie omawiana przed startem każdego turnieju.
E-5. Alternatywa dla UKiO (piłka autowa, piłka zgubiona)
Reguła E5 pozwala na granie kolejnego uderzenia dla piłki autowej lub piłki zgubionej z obszaru pomiędzy punktem odniesienia dla piłki (autowej lub zgubionej) a punktem odniesienia na fairway (plus dwa kije).
Kara za wykorzystanie E5 to kara główna.
E-8. Strefy gry zabronionej – zakaz wejścia.
+1 |
Czerwony obszar kary przed i wokół greenu dołka 18 zdefiniowany przez czerwone paliki z zielonymi końcówkami jest obszarem gry zabronionej. Gracz musi wziąć uwolnienie z jednym punktem karnym zgodnie z regułą 17.1e.
E-10. Ochrona małych drzewek
Rośliny zielone do wysokości dwóch kijów oraz kora wysypana pod drzewami zezwalają na uwolnienie bez kary (nie dotyczy kory wysypanej pod słupami energetycznymi).
E-11. Piłka odbita od linii energetycznej.
+2 |
Jeżeli piłka gracza odbije się od przewodów lub słupa linii energetycznej gracz musi powtórzyć uderzenie. Jeżeli gracz nie powtórzy uderzenia otrzymuje dodatkowo do uderzenia karę główną.
F-1. Nienormalne warunki oraz integralne obiekty na polu
Nienormalne warunki na polu w tym sztuczne utrudnienia nieruchome obejmują: kosze na
śmieci, pergole, palisady, budynki pomp, sanitariaty, altanki, słupki oznaczeń gazowych i
geodezyjnych, drogowskazy, słupki z kołami ratunkowymi obok stawów, szafy elektryczne,
wystające sztywne rury retencyjne, zawory wodne, tryskacze, studzienki, słupy energetyczne,
rów po lewej stronie dołka nr 14, opalikowane młode drzewka.
Wszystkie klomby ozdobne są obszarem gry zabronionej. Kosze na śmieci obsadzone
roślinnością ozdobną są traktowane jako jeden obszar w czasie brania uwolnienia zgodnie z
regułą 16.1
Kodeks zachowania gracza oraz Etykieta gry w golfa (na podstawie R1.2b)
Na terenie Royal Kraków Golf & Country Club „Komitet” wprowadza się „Kodeks zachowania
gracza” plus „Etykietę gry” związane z dbaniem o stan pola (naprawianie divotów, grabienie
bunkrów, naprawianie pitch mark–ów na greenie) oraz „best practices” gracza na polu.
Komitet wprowadza następujące rodzaje kar:
- Pierwsze przewinienie – ostrzeżenie
- Drugie przewinienie – jedno uderzenie karne
- Trzecie przewinienie – kara główna
- Czwarte przewinienie – dyskwalifikacja
Opracował
Andrzej Muniak
Etykieta gry w golfa na polu RKGG&CC (na podstawie etykiety PZG)
Wstęp
Ten rozdział przedstawia wytyczne dotyczące zasad, według których gra w golfa winna być prowadzona.
Jeśli będą one przestrzegane podczas gry, wszyscy gracze będą mogli osiągnąć maksymalną
przyjemność z gry. Nadrzędną zasadą jest respektowanie na polu innych jego użytkowników w każdym
momencie.
Duch gry
W golfa gra się w większości przypadków bez nadzoru sędziego lub arbitra. Gra zależy więc od
uczciwości gracza wobec siebie i szacunku dla innych oraz sposobu stosowania Reguł. Wszyscy gracze
powinni zachowywać się w sposób zdyscyplinowany, okazując szacunek i wykazując się sportowym
zachowaniem w każdym momencie, niezależnie od wagi i znaczenia współzawodnictwa. To jest właśnie
wykładnia sportowego ducha gry w golfa.
Bezpieczeństwo
Gracze powinni zadbać o to, aby kiedy uderzają piłkę albo wykonują próbny swing, nikt nie znajdował
się zbyt blisko, a szczególnie w miejscu, gdzie mógłby zostać uderzony kijem, piłką, kamieniem, żwirem,
gałęzią itp. Gracze nie powinni zagrywać piłki, zanim grupa grająca przed nimi, nie znajdzie się poza
zasięgiem uderzenia. Przed wykonaniem uderzenia, gracze powinni zawsze ostrzec pracowników pola
znajdujących się w pobliżu lub przed nimi, szczególnie wtedy, kiedy mogłoby to zagrozić ich
bezpieczeństwu. Gracz powinien niezwłocznie ostrzec okrzykiem, kiedy zagra piłkę w kierunku, gdzie
istnieje niebezpieczeństwo uderzenia kogoś. Tradycyjne ostrzeżenie w takich sytuacjach to głośny
okrzyk: fore! (czyt. foor!)
WZGLĄD NA INNYCH GRACZY
Zakaz zakłócania gry i rozpraszania uwagi
Gracze powinni zawsze mieć wzgląd na innych graczy na polu i nie powinni zakłócać ich gry, wykonując
nieuzasadnione ruchy, rozmawiając lub czyniąc zbędny hałas. Gracze powinni zadbać, aby urządzenia
elektroniczne zabrane na pole golfowe, nie rozpraszały innych graczy. Na obszarze tee, gracz nie
powinien ustawiać swej piłki w celu rozpoczęcia gry, zanim nie nadejdzie jego kolej. Gracze nie powinni
stać zbyt blisko piłki lub za nią, ani bezpośrednio za dołkiem, kiedy inny gracz przygotowuje się do
uderzenia piłki.
Na putting greenie
Na putting greenie gracze nie powinni stać na linii puttowania innego gracza, ani ustawiać się tak, aby
ich cień padał na jego linię puttowania, kiedy wykonuje on uderzenie. Gracze powinni pozostać na
putting greenie lub w jego pobliżu do czasu, aż wszyscy inni gracze z danej grupy nie zakończą gry na
danym dołku.
Liczenie wyników
W stroke play gracz, który jest markerem innego gracza, powinien, jeśli jest to konieczne, w drodze do
tee następnego dołka, skonsultować z tym graczem liczbę jego uderzeń na zakończonym dołku i zapisać
je.
Tempo gry
Graj w dobrym tempie i nie opóźniaj gry. Gracze powinni grać w dobrym tempie. Komitet może ustalić
harmonogram gry, którego powinni przestrzegać wszyscy gracze. Odpowiedzialnym za dotrzymanie
tempa względem poprzedniej grupy, jest grupa następna za nią. Jeżeli utraci ona dystans jednego dołka
wobec poprzedzającej ją grupy i opóźnia grę następnej, powinna zaproponować grupie za nią,
przepuszczenie jej przed siebie, niezależnie od liczby graczy w tej grupie. Jeżeli grupa nie utraciła
dystansu całego dołka, ale wyraźnie widać, że grupa za nią gra szybciej, powinna zaproponować grupie
za nią, przepuszczenie jej przed siebie.
Bądź gotowy do gry
Gracze powinni być gotowi do gry, gdy tylko nadejdzie ich kolej. Przy grze na putting greenie lub w jego
pobliżu, powinni pozostawić swoje torby i wózki w takim miejscu, aby umożliwić sobie szybkie
wycofanie się z putting greenu w kierunku tee następnego dołka. W momencie, kiedy zostało
zakończone rozgrywanie określonego dołka, gracze powinni niezwłocznie opuścić obszar putting
greenu.
Piłka zgubiona
Jeżeli gracz uważa, że jego piłka może być zgubiona poza przeszkodą wodną lub znajdować się poza
granicami pola, powinien dla oszczędzenia czasu zagrać piłkę tymczasową. Gracze szukający piłki
powinni zasygnalizować graczom z grupy następnej, aby ich minęli, jak tylko okaże się, że piłki nie
będzie łatwo znaleźć. Na zasygnalizowanie i przepuszczenie następnej grupy gracze szukający piłki nie
muszą czekać 3 minut przewidzianych na jej szukanie. Po przepuszczeniu tej grupy, nie powinni
wznawiać gry, zanim ta grupa nie minie ich i nie oddali się poza zasięg uderzenia.
Pierwszeństwo na polu
Jeżeli Komitet nie wprowadzi innej zasady, pierwszeństwo na polu określa się na podstawie tempa gry
poszczególnych grup. Każda grupa grająca pełną rundę ma prawo minąć grupę grającą krótszą rundę.
Wyrażenie „grupa” dotyczy także pojedynczego gracza.
DBAŁOŚĆ O POLE
Bunkry
Przed opuszczeniem bunkra gracze powinni starannie uzupełnić i wyrównać wszystkie nierówności oraz
ślady po butach zrobione przez nich, jak również wszystkie inne w pobliżu, zrobione przez innych. Jeżeli
w rozsądnej odległości od bunkra znajdują się grabie, należy ich do tego użyć.
Naprawa ubytków w nawierzchni, uszkodzeń spowodowanych piłką i butami
Gracze powinni starannie naprawić wszystkie ubytki w nawierzchni pola spowodowane uderzeniem ich
kija (niezależnie od tego, czyja to była piłka). W momencie zakończenia rozgrywania określonego dołka
przez wszystkich graczy z grupy, powinny także zostać naprawione zniszczenia nawierzchni putting
greenu spowodowane butami.
Zapobieganie zbędnym zniszczeniom
Gracze nie powinni nadmiernie niszczyć pola wybijaniem darni podczas próbnego swingu lub
uderzaniem główką kija o ziemię z jakiegokolwiek powodu. Gracze powinni upewnić się, że na putting
greenie nie pozostały żadne uszkodzenia nawierzchni, wynikające z położenia na nim toreb z kijami lub
flagi. By uniknąć uszkodzenia samego dołka, gracze i caddie nie powinni stać zbyt blisko niego, a także
powinni postępować ostrożnie podczas wyjmowania i wkładania do dołka flagi, oraz wyjmowania piłki z
dołka.
Nie należy wyjmować piłki z dołka główką kija. Gracze nie powinni opierać się na swoich kijach, kiedy
znajdują się na putting greenie, a szczególnie podczas wyjmowania piłki z dołka. Flagę należy właściwie
umieścić z powrotem w dołku, zanim gracze opuszczą putting green. Lokalne przepisy regulujące
poruszanie się wózkami golfowymi powinny być ściśle przestrzegane.
Podsumowanie; kary za naruszenie Etykiety
Jeżeli gracze będą przestrzegali wskazówek zawartych w tym rozdziale, gra przyniesie więcej
przyjemności wszystkim użytkownikom pola. Jeżeli podczas rundy lub przez pewną jej część gracz
uparcie nie przestrzega tych wytycznych ze szkodą dla innych, zaleca się, żeby Komitet wziął pod uwagę
podjęcie odpowiednich kroków dyscyplinarnych wobec takiego gracza. Takie kroki mogą na przykład obejmować zakaz gry na danym polu przez pewien okres, lub zakaz uczestnictwa w określonej liczbie turniejów. Uważa się to za uzasadnione przez wzgląd na interes większości golfistów, którzy chcą grać zgodnie z wytycznymi. W przypadku poważnego naruszenia Etykiety, Komitet może zdyskwalifikować gracza zgodnie z R 1.2b